2007 őszén Gáborral gondoltunk egy merészet, és jegyet vettünk a bxl-i operába egy kortárs német zeneszerző Phaedra feldolgozására. A modern zene, a modern rendezés (zéró díszlet, zéró kosztüm) megtette hatását, pár héttel később már menekültünk Párizsba, megnézni egy normális operát (Puccini Toscáját - sajnos az Opéra Bastille-ban játszották, és nem az "igazi" operaházban). Ezután jöttek a gyermekek, meg egyéb színházi élmények, valahogy kimaradt az életünkből a La Monnaie. Idén januárban adtuk a fejünket ismét brüsszeli operalátogatásra, nevezetesen a PIllangókisasszonyra, gondolván, h az nem lehet rossz. Hát, finoman szólva érdekes volt - erről korábban írtam.
Aztán a nyári szünet előtt rábukkantam a Pinokkióra, és hirtelen olyan jó ötletnek tűnt elmenni rá a gyerekekkel, h Gábort sem kérdeztem meg, rendeltem is a jegyeket. A nemrégiben felújított épületet múlt héten nyitották meg újra a nagyközönség előtt, éppen a Pinokkióval (ez akkora hírérték, h még az EU Bizottság belső honlapja is beszámolt róla). Délután 3 órától volt az előadás tegnap, ami arra enged következtetni, h gyerekeknek (is) szánják. Ráadásul a Bartók rádió belga megfelelője is reklámozta, mint felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt jó szórakozást jelentő előadást.
Nos, az első pofon akkor ért, amikor a helyünkre kísérő néni kedvesen, de határozottan közölte: az előadás időtartama 2 óra, szünet nélkül, úgyhogy most még menjek el pisilni a gyerekekkel, mert ha közben kimegyünk, akkor nem engedhet vissza.
A második pofon akkor következett, amikor rájöttünk, h ülve szinte semmit nem fogunk látni a második emeleti oldalpáholy második sorából. Az első két széken ültek a mazsolák, fejenként 84 euróért (ami a negyedik árkategória!), mi Gáborral a második sorban a 34 eurós (hatodik) kategóriában - ennek megfelelő látótérrel. (Összesen négyünknek 236 euró! Tessék megszorozni 310-zel, és kiszámolni, h a Pesti Operaház legjobb kategóriájú helyeiből hányat lehetne ezért az összegért venni.)
De ezt még mind kibírtuk volna. Hanem a modern zene! Brr. Magam részéről nem szeretem, de jóindulattal nevezhetjük érdekesnek. A fiúk egybehangzóan egész jónak tartották. Csakhogy! A modern zenéhez jött a modern rendezés: zéró díszlet, zéró jelmez, fekete színpad, fekete függönyök, minden sötét, minimalista (még a fény is). Pinokkió maga úgy volt öltözve és maszkírozva, ahogy a halált szokták ábrázolni filmen v színpadon: hófehérre festett arc, a szemek körül nagy fekete karikákkal, valamint hosszú, fekete, kapucnis köpeny. Időnként pedig rémséges vetített képekkel "gazdagították" a performansz-t.
15p után odasúgtam Gábornak, h én legszívesebben már most mennék. Na de persze meg akartuk várni, meddig bírják a gyerekek. Bendegúz hősiesen ült, valahogy meghatódott attól, h ő most igazi operaházban van. Hallás és olvasás után pedig jól tudta követni a történetet (amit persze mindketten jól ismernek). Tünde bő fél óra után kezdett mocorogni, elzsibbadt a lába, ölbe kéredzkedett stb. Aztán bő háromnegyed óra után kérte, h menjünk haza, mert nem tetszik. Kérdeztem Sünit, h ha Apa hazamegy Tündével, akkor ő ott marad-e velem. Reménykedtem, h nemet mond :-) És lőn. Így aztán megkönnyebbülve hagytuk magunk mögött a színházat, és mi szülők is bevallottuk, h nekünk sem tetszett egy cseppet sem.
A legcsodálatosabbnak azt találtam, h egyik gyermek sem került rossz hangulatba, nem tettek nekünk szemrehányást az elpazarolt időért, és vidáman töltöttük a nap hátralévő részét. Megbeszéltük, h tapasztalatot legalábbis nyertünk, és legközelebb azért kétszer is meggondoljuk, mielőtt bxl-i operalátogatásra gondolunk. Helyette inkább vadászunk vmi jó jegyet Párizsba (amióta az Operaház Fantomja a kedvencük, azóta a Palais Garnier épülete is megtekintésre érdemes látványosság lett). Na és persze nézegetem az otthoni Operaház honlapját (ahol dícséretes módon meg is jelölik az ajánlott korosztályt).
(A szombati szülői értekezleten megkérdeztem a Bendegúz kórusvezető nénijét, ismeri-e a Pinokkiót, megnézhető-e gyerekekkel stb. Semmit nem tudott róla. Most viszont már tud, mert megírtam neki a véleményemet :-)))